Budimo bližepodrška tokom dojenja za sve

Svetska nedelja dojenja obeležava se svake godine u prvoj nedelji avgusta, u više od 170 zemalja sveta u cilju povećanja znanja i svesti o značaju i prednostima dojenja. Svetska alijansa za podršku dojenju (engl. World Alliance for Breastfeeding Action, WABA)  pokrenula je ovu kampanju kako bi se intenzivirale aktivnosti na zaštiti, promociji i podršci dojenju, a svake godine pažnja je usmerena na različite teme od značaja za dojenje.

Nacionalna nedelja dojenja u Srbiji tradicionalno se obeležava 40. kalendarske nedelje i simbolično predstavlja trajanje trudnoće. Cilj je da se ukaže na značaj dojenja kojim se obezbeđuje najoptimalnija ishrana, pravilan rast i razvoj i istakne značaj podrške trudnicama, babinjarama, majkama dojiljama i porodici da ostvare uspešno dojenje. Ove godine Nacionalna nedelja dojenja obeležava se od 30. septembra do 7. oktobra pod istim sloganom kao i nastupajuća Svetska nedelja promocije dojenja: „Budimo bliže – podrška tokom dojenja za sve”.

Dojenje predstavlja najjednostavniji, najzdraviji i najekonomičniji način da se obezbedi zadovoljenje potreba novorođenčeta za pravilnom ishranom. Majčino mleko je potreba svakog novorođenčeta, odojčeta i deteta do navršene druge godine života. Sastav i količina majčinog mleka prilagođeni su uzrastu deteta i njegovim potrebama. Ono sadrži sve što je potrebno za fizički, psihički, socijalni, emocionalni i saznajni razvoj, razvoj svih čula (vid, miris, sluh, dodir, ukus) i inteligencije (govora i jezika) i štiti od mnogih infekcija i alergija.

Svetska i Nacionalna nedelja dojenja 2024. imaju za cilj da:

  • Informišu ljude o zastupljenosti dojenja, koliko je dojenje važno za zdravlje majke i bebe, ali i o postojećim nejednakostima koje se odnose na podršku dojenju.
  • Podstaknu akcije za smanjenje nejednakosti u podršci dojenju, sa posebnim fokusom na vulnerabilne grupe.
  • Učvrste praksu dojenja radi smanjenja socijalnih razlika.
  • Pokrenu i uključe i pojedince i organizacije kako bi se poboljšala njihova međusobna saradnja, ali i uključenost u aktivnosti za podršku i promociju dojenja kao najoptimalnijeg načina ishrane.

Posebno je važno da se osnaže i podrže osetljive grupe u cilju povećanja stopa dojenja, što je od značaja naročito u vreme vanrednih i kriznih situacija kako bi se smanjile nejednakosti koje postoje u društvu.

Dojenje nije isključiva odgovornost žena – zaštita, promocija i podrška dojenju je kolektivna društvena odgovornost. Podršku majkama koje doje moguće je obezbediti na različite načine. Tradicionalno, podršku pruža uža, ali i šira porodica. Potrebna je međutim i podrška šire okoline: organizacija civilnog društva, vlada, kreatora zdravstvene politike, zdravstvenih sistema i zdravstvenih radnika, savetnika za dojenje, poslodavaca, prijatelja, kao i zajednice u celini.

U okviru obeležavanja Svetske i Nacionalne nedelje dojenja biće organizovana i predavanja, tribine, izložbe na temu dojenja. Cilj aktivnosti kampanje je skretanje pažnje zdravstvene i šire javnosti koliki je značaj dojenja kojim se obezbeđuje najoptimalnija ishrana, pravilan rast i razvoj, zaštita i unapređenje zdravlja i deteta i majke, kao i ukazivanje na značaj pružanja podrške i pomoći trudnicama, i majkama dojiljama da ostvare uspešno dojenje.

Povodom obeležavanja Svetske i Nacionalne nedelje dojenja Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut” tradicionalno raspisuje konkurs za izbor najboljih likovnih i literarnih radova za decu predškolskih ustanova i učenike osnovih škola na temu „Majčino mleko je najbolja hrana od prvog dana”. Cilj konkursa je da se podstakne zdravstveno vaspitni rad u predškolskim ustanovama i osnovnim školama na temu podrške dojenju kao najoptimalnijem načinu ishrane novorođenčadi i odojčadi.

Konkurs:

https://www.zjzpa.org.rs/konkurs-za-izbor-najboljih-likovnih-i-literarnih-radova-4/

Ostavite odgovor